Tlf. +45 66 80 40 40

Inkassofirma – 8 spørgsmål som vil hjælpe dig med at vælge et inkassofirma

Det er helt almindeligt, at kunder ikke betaler deres fakturaer til tiden. Står du i denne situation, kan din virksomhed selv inddrive kravet, eller du kan overlade opgaven til et inkassofirma eller en advokat. Hvis du hyrer et inkassofirma, slipper du for at bruge din tid på at få kunden til at betale. Det kan ikke anbefales at lade kunden slippe for at betale, idet det vil skade din virksomheds likviditet. Hos CloudCollect vælger du den løsning, som passer dit behov. Vi har en løsning, uanset om du har en enkelt inkassosag eller flere. Alle vores løsninger inkluderer telefonsupport og personlige opkald til skyldner.

Hvordan vælger man det bedste inkassofirma eller advokat?

At vælge den rigtige inkassopartner kan være vanskeligt. Her er 8 spørgsmål, som vil forøge dine chancer for at vælge et inkassofirma eller en inkassoadvokat, der opnår gode resultater.

Spørgsmål 1 – Har du erfaring med min branche?

Forskellige brancher har forskellig kontrakter og metoder til at fakturere. Et inkassofirma som har indsigt i din branche vil have en fordel, når det kommer til at inddrive dit tilgodehavende. Spørg derfor inkassofirmaet, om de har erfaring med din branche.

 

Spørgsmål 2 – Hvor længe har jeres inkassofirma eksisteret?

Selv om du ikke altid kan sætte lighedstegn mellem inkassofirmaets alder og dets evne til at inddrive et tilgodehavende, kan virksomhedens alder være en god indikator for hvor høj en inddrivelsesprocent, du kan forvente. Der er ingen grund til at stole på de forklaringer, som inkassofirmaets ansatte giver dig. Læs i stedet anmeldelser på Google, Trustpilot og sociale medier. På Google finder du anmeldelserne ved eksempelvis at skrive “Inkasso København”. CloudCollect er en ny virksomhed, men medarbejderne har stor erfaring, idet CloudCollect bruger de samme medarbejdere som Advokaternes Inkasso Service.

 

Spørgsmål 3 – Er I medlem af Advokatsamfundet og RKI (Experian)?

Det kan være klogt at undersøge, om inkassoadvokaten eller inkassobureauet er medlem af Advokatnævnet, RKI-registret eller en lignende organisationer og virksomhed. Disse medlemskaber betyder, at virksomheden er underlagt et kodeks for, hvordan de skal drive deres inkassovirksomhed. Advokatnævnet fører tilsyn med alle advokater i Danmark.

 

Spørgsmål 4 – Hvad er inkassofirmaets priser?

Der er stor forskel på, hvordan et inkassofirma beregner deres salær. Nogle vil kræve, at du betaler forud for deres service (et abonnement). Det centrale er, at du har fuldstændig klarhed over, hvad det koster. Især er det interessant for dig at vide, hvordan du kan opsige et abonnement, og hvad inkassofirmaet vil gøre, hvis skyldner rejser indsigelser mod dit krav. Når der er indsigelser, er spørgsmålet, om inkassofirmaet selv behandler indsigelsen, eller om de sender de din sag videre til en advokat? Hvis det sidste er tilfældet, bør du også spørge ind til, hvilken advokat de samarbejder med, og hvad advokaten typisk beregner i salær.

 

Spørgsmål 5 – Hvilke metoder bruger inkassobureauet for at inddrive mit krav?

Forskellige inkassobureauer favoriserer forskellige metoder, når de inddriver dit krav. Nogle inkassofirmaer er meget tilbageholdende med at sende dit krav i fogedretten, mens andre har en mere aggressiv tilgang til inddrivelsen. Hos CloudCollect anbefaler vi, at dit krav sendes i fogedretten, så hurtigt det kan lade sig gøre. I denne artikel kan du læse om fordelene og ulemper ved at sende dit krav i fogedretten. Uanset hvilket inkassobureau du vælger, skal du spørge ind til, hvor lang tid der vil gå, før din sag vil blive indbragt for fogedretten. Spørg også hvilke skridt inkassofirmaet tager før fogedretten (udenretlig-inkasso).

 

Spørgsmål 6 – Tilbyder inkassovirksomheden en portal, hvor du kan følge status på din inkassosag?

Nogle inkassovirksomheder og inkassoadvokater har en web-service, hvor du kan logge ind og se status på sagen. Dette punkt er dog ikke så centralt, medmindre du har mange inkassosager. Det er selvsagt afgørende, at din inkassopartner løbende holder dig orienteret om status på sagen, og hvilke uden- og indenretlige skridt der bliver taget. Hos CloudCollect kan du følge med i status på sagerne ved at logge ind i web-app, samtidig vil du under hele sagens forløb modtage breve fra os som forklarer, hvor din sag er i det inkassoretlige forløb.

 

Spørgsmål 7 – Har inkassobureauet integration til dit regnskabsprogram?

Digitaliseringen har også ramt inkassobranchen, og derfor er der efterhånden en del inkassofirmaer som har udviklet integration til forskellige økonomisystemer. Det er en fordel for dig at benytte et inkassofirma med integration til dit regnskabsprogram, idet det gør det betydeligt mere enkelt at sende dine sager til inkasso. CloudCollect har integration til e-conomic, og flere integrationer er under udvikling. Du kan sende inkassosager til CloudCollect, selv om du ikke benytter e-conomic. Bruger du Billy Regnskabsprogram, kan du med fordel benytte Advokaternes Inkasso Service.

 

Spørgsmål 8 – Har inkassofirmaet en rykkerservice?

Hvis du vil være sikker på, at flest mulige kunder ender med at betale dit krav, skal du sende et rykkerbrev til din kunde, så snart fristen for betaling af din faktura er overskreden. Du kan enten selv sende dine rykkerbreve eller benytte en service, som er bygget til hurtig opfølgning. Rykkerportalen har bygget en service som er målrettet hurtig og konsistent opfølgning på dine fakturaer. Hvis Rykkerportalen ikke inddriver dit krav i Rykkerprocessen, vil din sag blive sendt videre til CloudCollect eller Advokaternes Inkasso Service. Kontakt os for at høre nærmere om vores samarbejde med Rykkerportalen.

Ved brug af hjemmesiden accepterer du cookies mere information

Cookie indstillingerne på denne hjemmeside er aktiveret for at give dig den bedst mulige oplevelse. Hvis du fortsætter med at bruge hjemmesiden uden at ændre dine cookie indstillinger eller du klikker Accepter herunder, betragtes dette som din accept.

Luk