Få svar på dine spørgsmål om inkasso her
Finder du ikke svaret på dit spørgsmål, er du velkommen til at kontakte os.
Hvad gør du, hvis skyldner ikke betaler?
Et inkassovarsel kaldes også en påkravsskrivelse og skal indeholde følgende oplysninger:
- Oplysninger som er nødvendige for at skyldner kan identificere kravet, dvs. at skyldner forstår, hvilket krav der er tale om
- Kravet skal være gjort op
- Skyldner skal kunne bedømme, om dit krav er retmæssigt, dvs. om der reelt består et krav
- Dit navn og skyldners navn skal fremgå
- Angiv en tidsfrist på 10 dage fra den dag du sender varslet
- Oplysninger om det forhold som kravet støttes på. Støttes dit krav på en faktura, skal du oplyse, hvor meget fakturakravet udgør. Hvis du ønsker at opkræve renter, skal du oplyse, hvor meget du kræver i renter og grundlaget for renteberegningen. Ønsker du, at skyldner også skal betale fast kompensationsgebyr og rykkergebyrer, skal disse omkostninger anføres.
Skyldner skal modtage et inkassovarsel, inden dit krav kan tages til inkasso. Inkassovarslet kan skrives således: “Såfremt ovenstående beløb ikke bliver indbetalt til os senest 10 dage fra dato, vil kravet uden yderligere varsel blive taget til inkasso via CloudCollect. Dette vil medføre væsentlige yderligere udgifter for dig/jer.”
Kan jeg selv sende inkassovarslet?
Ja! det kan du, og det kan anbefales, at du selv sender inkassovarslet. Du kan lade dit inkassovarsel indgå i første rykkerbrev. Du kan godt sende dit krav til en inkassoadvokat eller et inkassofirma, uden at du har sendt et inkassovarsel, men det kan komme til at koste dig et beløb som svarer til inkassosalæret.
Er det nødvendigt, at jeg sender et inkassovarsel til skyldner, hvis jeg sender mit krav til en advokat eller et inkassofirma?
Det er en god idé, at du selv sender inkassovarslet til skyldner, inden du sender dit krav til inkasso. Advokaternes Inkasso Service har udarbejdet et rykkerbrev med et inkassovarsel, som du hente helt gratis. Uanset hvem du vælger som inkassopartner (inkassoadvokat eller et inkassofirma), vil deres salær typisk bestå af en procentdel af hovedstolen (dit oprindelige fakturakrav inklusiv moms), samt et beløb som svarer til de renter, gebyrer og salærer, som skyldner skal betale.
En del vores salær består af inkassosalæret. Skyldner kan ikke blive pålagt at betale et inkassosalær uden først at have modtaget et inkassovarsel. Hvis CloudCollect sender inkassovarslet for dig, og skyldner herefter betaler, vil vi bede dig om at betale et beløb som svarer til inkassosalæret.
Hvis skyldner er uenig i dit krav, er der tale om en bestridt fordring eller et krav med indsigelser. Et eksempel på en indsigelse kan være, at skyldner ikke mener, at dit arbejde er udført tilfredsstillende. Det er i strid med god inkassoskik, hvis din inkassoadvokat eller dit inkassofirma ikke forholder sig til indsigelsen i det brev, som sendes til skyldner.
Husk at oplyse din advokat eller dit inkassofirma om indsigelsen!
Sender du en sag med indsigelser til inkasso, skal du gøre følgende:
- Fremhæv at skyldner er uenig i krav, så din inkassopartner ikke overser, at kravet er bestridt
- Beskriv hvorfor du mener, at du har et krav på trods af indsigelsen
- Vedhæft den korrespondance du har haft med skyldner
Hvad koster det at få behandlet en sag med indsigelser?
Prisen for at få behandlet en sag med indsigeler afhænger af kravets størrelse og indsigelsens karakter. CloudCollect foretager en individuel vurdering af sagen, hvorefter du modtager et tilbud. Jeg har skrevet en uddybende artikel om, hvordan sager med indsigelser behandles, herunder hvordan din advokat håndterer sagen, artiklen er offentliggjort af Billy Regnskabsprogram.
Kan I sende mit krav i fogedretten?
Nej! Du kan ikke sende en bestridt fordring i fogedretten. Hvis skyldner fastholder sine indsigelser, kan du vælge, om kravet skal indbringes for de civile domstole. Til forskel fra andre inkassovirksomheder, har CloudCollect mulighed for at få din sag indbragt for de civile domstole, idet vi deler kontor og medarbejdere med Advokaternes Inkasso Service.
Hvis du skal tage dit krav til inkasso i udlandet, kan du som udgangspunkt ikke benytte dig af en inkassoadvokat eller et inkassofirma i Danmark. Fortvivl ikke! – Skyldner kan ikke slippe for at betale din faktura ved at flytte til udlandet.
Hvordan sender jeg min sag til inkasso i udlandet?
CloudCollect inddriver ikke krav i udlandet, men vi har partnere i Sverige og USA. Vi hjælper dig gerne med at finde en advokat, også selv om skyldner bor i et andet land end Sverige og USA. Inden du kontakter en advokat i udlandet, bør du sikre dig, at du har dokumentation for dit krav. Din udenlandske inkassopartner vil som udgangspunkt have behov for følgende: Din faktura, rykkerbreve samt skyldners adresse.
Har du undersøgt om skyldner har aktiver i Danmark?
Inden du ser dig om efter et inkassofirma i udlandet, bør du undersøge, om skyldner har en filial eller andre aktiver i Danmark. Hvis skyldner har værdier her i landet, er det muligt, at CloudCollect kan hjælpe dig.
Du vil sende dit krav til inkasso. Hvad er processen?
CloudCollect har ikke noget mindstebeløb for inkasso. Har du et mindre krav, anbefaler vi vores Zero model. Zero modellen gør det mulig for dig at oprette sager uden abonnement. Inddriver vi dit tilgodehavende, beholder du 80% af dit oprindelige fakturakrav. CloudCollect beholder 20% af din hovedstol samt de omkostninger, som skyldner skal betale.
Er der et mindstebeløb for at sende mit krav i fogedretten?
Det korte svar er nej! Du kan godt sende dit krav i fogedretten, selv om du har et mindre krav. Fogedretten stiller ikke noget krav om et mindstebeløb. Hvis vores henvendelser til skyldner ikke resulterer i betaling, kontakte vi dig for en drøftelse af, sagen skal fortsætte i fogedretten.
Hvad taler for at indbringe mindre krav for fogedretten?
- Hos CloudCollect er vi af den opfattelse, at det så vidt muligt skal betale sig at inddrive et tilgodehavende, derfor tilbyder vi typisk en rabat, hvis du ønsker at indbringe et mindre krav for fogedretten.
- Det er de færreste som har lyst til at møde i fogedretten, og det gælder særligt, hvis de skal møde op på grund af en mindre gæld. Sandsynligheden for at skyldner betaler et mindre krav er derfor forholdsvis stor.
- Likviditet i din virksomhed vil lide skade, hvis du konsekvent undlader at inddrive mindre krav. Som man siger “mange bække små, gør en stor å”.
- Hvis du undlader at forfølge mindre krav, kan dine kunder få den opfattelse, at du ser igennem fingrene med mindre fakturaer.
Politifremstilling er ikke altid en mulighed, når du har et mindre krav
Hvis skyldner ikke møder op til et fogedretsmøde, anmoder CloudCollect fogedretten om, at skyldner fremstilles med hjælp fra Politiet. Hvis du har et mindre krav, er det ikke sikkert, at fogedretten vil tillade politifremstilling af skyldner.
Hvis fogedretten afviser at fremstille skylder med hjælp fra Politiet, kan du i stedet anmode fogedretten om en udkørende fogedforretning, dvs. at fogedretten møder op på skyldners adresse.
Er du ude efter at komme hurtigt igang med CloudCollect? Så er har du fundet den rigtige FAQ! Denne kvikguide lærer dig de nødvendige skridt for at oprette dit krav.
Step 1 – Opret en konto
Som det første skal du oprette en konto. Du kan oprette en konto, hvis du har et CVR.nr. Vi hjælper også private, men du kan ikke oprette dit krav via vores klientnet. Kontakt os på telefon 66 80 40 40, hvis du vil høre, hvordan vi kan hjælpe dig.
Step 2 – Opret et krav uden integration til e-conomic
I menuen til venstre trykker du på “Opret”. Du kan både oprette et krav mod en virksomhed og en privatperson.
Step 3 – Find skyldner og upload din faktura
Hvis skyldner er en virksomhed, trykker du på feltet “Søg i CVR”. Du kan både søge på virksomhedens navn eller CVR.nr. Hvis skyldners e-mail eller telefonnummer ikke kan finde i CVR, bedes du venligst udfylde de manglende oplysninger.
Når du har fundet skyldner, kan du uploade din faktura ved at trække og slippe din faktura ind det grå felt. Alternativt kan du trykke på “Vælg fil”.
Step 4 – Upload rykkerbreve og send din sag
Hvis du har sendt rykkerbreve til din kunde, kan du uploade dem ved at trykke på knappen “Tilføj rykker”. Herefter kan du sende dit krav til inkasso ved at trykke på knappen “Send”. Husk at du skal sætte flueben i feltet “Indsigelser”, hvis skyldner er uenig i dit krav.
Hører du til gruppen af erhvervsdrivende der ikke har en fast procedure for, hvornår du sender forfaldne fakturaer til inkasso? Det giver sig selv, at vi ikke kan starte inddrivelsen, før du har sendt sagen til os. Sender du sagen hurtigt, er der større sandsynlighed for, at du ender med at få betaling.
Indfør en fast procedure for, hvornår du sender dine krav til inkasso
Er du tilbageholdende med at sende dit krav til inkasso, fordi du er i tvivl om processen og prisen? Her finder du vores priser. Du er selvsagt velkommen til at kontakte os på telefon 66 80 40 40, hvis du ønsker at høre, hvad der sker, når du sender dit krav til inkasso.
Hvornår kan jeg sende mit krav til inkasso?
Du kan sende din faktura til CloudCollect, hvis fristen for betaling er overskreden, og skyldner ikke er uenig i dit krav. Det er således ikke en betingelse, at du har sendt et rykkerbrev til skyldner, før du sender sagen. Vi anbefaler dog, at du sender en venlig påmindelse til skyldner og et rykkerbrev med et inkassovarsel, før du sender os sagen. Læs mere om, hvorfor vi anbefaler denne procedure.
Hvis skyldner er uenig i dit krav, skal du følge en anden procedure, som du kan læse mere om i denne artikel om indsigelser af Torben Stohn.
Identificer skyldner og undgå din inkassosag tager længere tid end højest nødvendigt
Inden du sælger et produkt eller en ydelse til din kunde, skal du være sikker på, hvem du handler med. Den mest sikre identifikation er et cvr.nr. CloudCollect anbefaler, at du ud over et cvr.nr. også har en e-mail og et telefonnummer på skyldner. Hvis du handler med en privat, bør du få oplyst navn, adresse, telefonnummer og e-mail. Hverken vi eller fogedretten kan behandle dit krav, hvis der er tvivl om, hvem du har handlet med. Vores service inkluderer ikke, at vi skal bruge tid på at undersøge skyldners identitet.
De fleste betaler, når de modtager vores inkassobrev
Inkassobrevet indeholder en frist på 10 dage til at betale dit krav. Konsekvensen af ikke at betale er, at vi sender din sag i fogedretten. De fleste skyldnere vælger derfor at betale umiddelbart efter, at de modtager vores inkassobrev. Inkassobrevet sender vi typisk samme dag eller dagen efter, vi modtager din sag. Vi følger inkassobrevet op med en telefonopringning til skyldner. Hvis det bliver nødvendigt, at sende din sag i fogedretten, skal du have tålmodighed, idet en typisk fogedsag afsluttes inden for 2 til 6 måneder.
Din inkassosag tager længere tid, hvis skyldner ikke kan betale dit krav på én gang
For de skyldnere som ikke har mulighed for at betale på én gang, kan det være nødvendigt, at vi tilbyder en afdragsordning. Vi indgår typisk ikke en afdragsordning som strækker sig ud over 10 måneder. Vi tilbyder som hovedregel kun en afdragsordning til de skyldnere, som kan betale et afdrag med det samme. Du er velkommen til at oplyse os, hvor lang en afdragsordning, du kan acceptere, når du sender sagen til os.
Længden af afdragsordningen (løbetiden) fastsætter vi ud fra et hensyntagen til dig og skyldner. Både du og skyldner har interesse i, at størrelsen af afdrag fastsættes ud fra et hensyn til, hvad skyldner realistisk set kan betale.
Der er stor forskel på sagsbehandlingstiden i de forskellige forgedretter
Der er forskel på, hvor lang tid det tager fogedretterne at behandle din fogedsag. Nedenfor kan du se en statistik for, hvor mange procent af fogedsagerne der slutter inden for henholdsvis 2, 4 og 6 måneder i 2019.
2 måneder | 4 måneder | 6 måneder | |
---|---|---|---|
Alle byretter | 56 | 87 | 93 |
Hjørring | 54 | 95 | 99 |
Aalborg | 49 | 92 | 98 |
Randers | 24 | 77 | 89 |
Århus | 22 | 79 | 88 |
Viborg | 42 | 89 | 95 |
Holstebro | 81 | 99 | 100 |
Herning | 58 | 95 | 98 |
Horsens | 54 | 90 | 95 |
Kolding | 76 | 95 | 98 |
Esbjerg | 44 | 91 | 97 |
Sønderborg | 36 | 55 | 68 |
Odense | 79 | 95 | 97 |
Svendborg | 15 | 56 | 85 |
Nykøbing Falster | 71 | 95 | 98 |
Næstved | 36 | 88 | 95 |
Holbæk | 35 | 94 | 99 |
Roskilde | 78 | 92 | 96 |
Hillerød | 72 | 94 | 97 |
Helsingør | 68 | 92 | 95 |
Lyngby | 87 | 94 | 97 |
Glostrup | 79 | 94 | 97 |
Frederiksberg | 61 | 88 | 94 |
København | 60 | 86 | 93 |
Bornholm | 98 | 100 | 100 |
Hos CloudCollect kan du oprette en sag manuelt eller ved integration til e-conomic.
Send din sag uden e-conomic:
- Opret en bruger
- Klik på menuen “Opret”
- Find skyldner ved at søge i feltet “Søg i CVR”
- Upload din faktura i feltet “Vedhæft faktura(er)
- Upload dine rykkerbreve i feltet “Rykkerbreve”
- Tryk på “Send”
Bruger du e-conomic, kan du importere og sende dine sager således:
- Opret en bruger
- Klik på menuen “Integrationer” og forbind din e-conomic konto med CloudCollect
- Klik på menuen “Forfaldne”
- Tryk på knappen “Send” ud for de fakturaer, som du ønsker at sende til inkasso
Dit krav skal i fogedretten - Hvad skal du forvente?
Hører du til gruppen af erhvervsdrivende der ikke har en fast procedure for, hvornår du sender forfaldne fakturaer til inkasso? Det giver sig selv, at vi ikke kan starte inddrivelsen, før du har sendt sagen til os. Sender du sagen hurtigt, er der større sandsynlighed for, at du ender med at få betaling.
Indfør en fast procedure for, hvornår du sender dine krav til inkasso
Er du tilbageholdende med at sende dit krav til inkasso, fordi du er i tvivl om processen og prisen? Her finder du vores priser. Du er selvsagt velkommen til at kontakte os på telefon 66 80 40 40, hvis du ønsker at høre, hvad der sker, når du sender dit krav til inkasso.
Hvornår kan jeg sende mit krav til inkasso?
Du kan sende din faktura til CloudCollect, hvis fristen for betaling er overskreden, og skyldner ikke er uenig i dit krav. Det er således ikke en betingelse, at du har sendt et rykkerbrev til skyldner, før du sender sagen. Vi anbefaler dog, at du sender en venlig påmindelse til skyldner og et rykkerbrev med et inkassovarsel, før du sender os sagen. Læs mere om, hvorfor vi anbefaler denne procedure.
Hvis skyldner er uenig i dit krav, skal du følge en anden procedure, som du kan læse mere om i denne artikel om indsigelser af Torben Stohn.
Identificer skyldner og undgå din inkassosag tager længere tid end højest nødvendigt
Inden du sælger et produkt eller en ydelse til din kunde, skal du være sikker på, hvem du handler med. Den mest sikre identifikation er et cvr.nr. CloudCollect anbefaler, at du ud over et cvr.nr. også har en e-mail og et telefonnummer på skyldner. Hvis du handler med en privat, bør du få oplyst navn, adresse, telefonnummer og e-mail. Hverken vi eller fogedretten kan behandle dit krav, hvis der er tvivl om, hvem du har handlet med. Vores service inkluderer ikke, at vi skal bruge tid på at undersøge skyldners identitet.
De fleste betaler, når de modtager vores inkassobrev
Inkassobrevet indeholder en frist på 10 dage til at betale dit krav. Konsekvensen af ikke at betale er, at vi sender din sag i fogedretten. De fleste skyldnere vælger derfor at betale umiddelbart efter, at de modtager vores inkassobrev. Inkassobrevet sender vi typisk samme dag eller dagen efter, vi modtager din sag. Vi følger inkassobrevet op med en telefonopringning til skyldner. Hvis det bliver nødvendigt, at sende din sag i fogedretten, skal du have tålmodighed, idet en typisk fogedsag afsluttes inden for 2 til 6 måneder.
Din inkassosag tager længere tid, hvis skyldner ikke kan betale dit krav på én gang
For de skyldnere som ikke har mulighed for at betale på én gang, kan det være nødvendigt, at vi tilbyder en afdragsordning. Vi indgår typisk ikke en afdragsordning som strækker sig ud over 10 måneder. Vi tilbyder som hovedregel kun en afdragsordning til de skyldnere, som kan betale et afdrag med det samme. Du er velkommen til at oplyse os, hvor lang en afdragsordning, du kan acceptere, når du sender sagen til os.
Længden af afdragsordningen (løbetiden) fastsætter vi ud fra et hensyntagen til dig og skyldner. Både du og skyldner har interesse i, at størrelsen af afdrag fastsættes ud fra et hensyn til, hvad skyldner realistisk set kan betale.
Der er stor forskel på sagsbehandlingstiden i de forskellige forgedretter
Der er forskel på, hvor lang tid det tager fogedretterne at behandle din fogedsag. Nedenfor kan du se en statistik for, hvor mange procent af fogedsagerne der slutter inden for henholdsvis 2, 4 og 6 måneder i 2019.
2 måneder | 4 måneder | 6 måneder | |
---|---|---|---|
Alle byretter | 56 | 87 | 93 |
Hjørring | 54 | 95 | 99 |
Aalborg | 49 | 92 | 98 |
Randers | 24 | 77 | 89 |
Århus | 22 | 79 | 88 |
Viborg | 42 | 89 | 95 |
Holstebro | 81 | 99 | 100 |
Herning | 58 | 95 | 98 |
Horsens | 54 | 90 | 95 |
Kolding | 76 | 95 | 98 |
Esbjerg | 44 | 91 | 97 |
Sønderborg | 36 | 55 | 68 |
Odense | 79 | 95 | 97 |
Svendborg | 15 | 56 | 85 |
Nykøbing Falster | 71 | 95 | 98 |
Næstved | 36 | 88 | 95 |
Holbæk | 35 | 94 | 99 |
Roskilde | 78 | 92 | 96 |
Hillerød | 72 | 94 | 97 |
Helsingør | 68 | 92 | 95 |
Lyngby | 87 | 94 | 97 |
Glostrup | 79 | 94 | 97 |
Frederiksberg | 61 | 88 | 94 |
København | 60 | 86 | 93 |
Bornholm | 98 | 100 | 100 |
Fogedretten er en selvstændig del af domstolene som kan inddriver dit krav, når der er et sikkert grundlag for, at skyldner skal betale dig.
Fogedretten sikrer dig ved at:
- Tage sikkerhed i skyldners aktiver (udlæg). Der kan eksempelvis være tale om en bil en bolig eller et depositum.
- Gennemføre fogedforretninger på skyldners bopæl eller virksomhed.
- Medvirke til at skyldners aktiver, herunder ejendom, bliver solgt på auktion.
Hvad koster det at komme i fogedretten?
Udgiften til fogedretten består af en retsafgift og et honorar til dit inkassofirma eller inkassoadvokat. Retsafgiften er en afgift, som du betaler til staten. Hvis dit oprindelige fakturakrav ikke overstiger 50.000,- kr., er retsafgiften 700 kr. Fogedretten lægger retsafgiften oven i dit krav, og det er derfor skyldner, som ender med at betale afgiften.
Hvis dit oprindelige fakturakrav overstiger 50.000,- kr., kan du beregne afgiften ved at benytte domstoles beregner. Denne beregner kan også anvendes til at beregne retsafgiften, når dit fundament for kravet er dom eller et underskrevet gældsbrev.
Ud over retsafgiften skal du betale dit inkassofirma eller din inkassoadvokat et honorar for at assistere dig. Du kan ikke kræve, at skyldner betaler dine udgifter til inkassofirmaet eller din advokat. CloudCollect beregner et salær på 1.000,- kr. inklusiv moms for at assistere dig i fogedretten.
Hvad må fogedretten tage?
Hvis skyldner ikke misligholder den afdragsordning som indgås i fogedretten, tager fogedretten som udgangspunkt ikke noget fra skyldner. Det er fogedretten som vurderer hvilke aktiver, du kan tage i sikkerhed (gøre udlæg i). Kriteriet for, at du kan gøre udlæg i et aktiv er, at aktivet har en høj værdi.
Hvordan sikrer CloudCollect dig i fogedretten?
For at sikre dig bedst muligt, tager CloudCollect udlæg i skyldners aktiver, selv om skyldner tilbyder en afdragsordning. Aktiver kan sælges på auktion, hvis skyldner ikke betaler afdrag. Eksempler på aktiver som kan tages i sikkerhed er:
- Dyre pc´er
- Macs
- Nyere Iphones
- Biler
- Fast ejendom
Der ligger to begrænsninger i, hvad du kan tage i sikkerhed. Første begrænsning er, at du ikke kan tage sikkerhed i mere, end hvad der skal til for, at dit krav er sikret. Den anden begrænsning er, at alle i Danmark har ret til et simpelt hjem (trangsbeneficiet). Du kan derfor ikke tage sikkerhed i aktiver, som man normalt finder i et hjem herunder:
- Spisestuemøbler
- Senge
- Sofaer
- Sofaborde
- Reoler
- Lamper
Politifremstilling af skyldner
Hvis skyldner ikke møder i fogedretten, kan CloudCollect anmode fogedretten om, at skyldner fremstilles med hjælp fra Politiet (politifremstilling). En politifremstilling koster 400,- kr. i retsafgift. Denne afgift vil blive lagt til kravet, og det er derfor skyldner der ender med at betale udgiften.