Tlf. +45 66 80 40 40

Inkassobrev – Første skridt efter rykkerprocessen

Et inkassobrev starter alle inkassosager. Dit krav kan som hovedregel ikke sendes i fogedretten, før dette brev er sendt. Formålet med brevet er at give skyldner 10 dage til at vurdere, om kravet er opgjort korrekt og er lovligt. Fristen på de 10 dage regnes fra inkassobrevet er sendt. Skyldner kan ikke foretage vurderingen, uden at inkassobrevet indeholder følgende oplysninger:

 

  • Navn og adresse på kreditor og skyldner
  • Oplysninger om hvad kravet vedrører
  • Oprindeligt fakturakrav
  • Renter
  • Omkostninger

I vores inkassobrev skriver vi altid, at skyldner fremover skal henvende sig direkte til os, så slipper du for at kommunikere yderligere med skyldner. Hvis skyldner trodser vores opfordring og kontakter dig, skal du blot henvise skylder til CloudCollect.

 

Skyldners reaktion på et inkassobrev er typisk en af følgende:

  1. Betaler dit krav
  2. Anmoder om en afdragsordning
  3. Ignorerer inkassobrevet
  4. Meddeler dit inkassofirma, at der er uenig om kravet

Ad. 1 – I de fleste inkassosager vælger skyldner at betale efter at have modtaget et inkassobrev.

 

Ad. 2– Skyldner kan ønske en afdragsordning. CloudCollect indgår som hovedregel ikke en afdragsordning på dine vegne, uden at skyldner betaler et afdrag med det samme.

 

Ad. 3 – Hvis skyldner meddeler, at der er uenighed om kravet, vil CloudCollect kontakte dig for at høre dine kommentarer til indsigelsen. Hvis skyldner fastholder sin indsigelse, kan Stohn Advokatfirma assistere dig med at anlægge en sag for de civile domstole.

 

Ad. 4 – Hvis skyldner vælger den fjerde “løsning” (ignorere inkassobrevet), kan skyldner se frem til at møde op i fogedretten. I denne artikel kan du  læse om fordele og ulemper ved at føre en fogedretssag.

 

Hvilken adresse skal et inkassobrev sendes til?
CloudCollect sender inkassobrevet til den adresse, som skyldner sidst oplyste dig eller til den adresse som fremgår af cvr-registeret. Det er skyldner som løber risikoen for, at inkassobrevet bliver forsinket i posten og om det modtages.

 

Hvilke omkostninger kan pålægges i et inkassobrev?
Inkassobrevet skal indeholde en opgørelse over de omkostninger som er lagt til kravet herunder: Rykkergebyrer, fast kompensationsgebyr, inkassogebyr og inkassosalær. Inkassobrevet må ikke indeholde et rykkergebyr som ikke tidligere er pålagt kravet.

 

Hvor dyrt kan inkasso blive for skyldner?
Ønsker du at vide, hvor dyrt det bliver for skyldner, hvis du sender dit krav til inkasso, kan du læse denne artikel om inkassoomkostninger. Artiklen behandler hvornår, hvor meget og hvordan, du opkræver et inkassosalær. Satserne er fastsat i en bekendtgørelse, og du kan derfor ikke frit bestemme, hvad skyldner skal betale dig. Hvis du selv ønsker at inddrive dit krav (egen-inkasso), kan du kræve mindre i salær sammenlignet med, hvis du sender dit krav til inkasso hos en advokat eller et inkassofirma.

Eksempel på et inkassobrev også kaldet en inkassoskrivelse
Det er få virksomheder som ønsker at inddrive deres egne fakturaer. Derfor søger du formentlig ikke efter en skabelon til et inkassobrev, men i stedet et inkassovarsel. Inkassobrevet sendes typisk af dit inkassofirma. Advokaternes Inkasso Service har lavet et udmærket eksempel på et inkassovarsel, som du finder her.

Mangler du betaling?

Indtast dine kontaktoplysninger og lad os hjælpe dig med at få sagen ud af verden med det samme.